Het Landhoofd zoekt nog enkele vrijwilligers!


Momenteel verkeert ook het Landhoofd in een lockdown, maar zodra we weer open kunnen, willen we dat graag met enkele nieuwe vrijwilligers doen.

Wat zoeken we?
Enthousiaste vrijwilligers, die het leuk vinden kleine groepjes kennis laten maken met dit historische gebouw.

De taken bestaan o.a. uit het ontvangen van de bezoekers, het starten van een presentatie, het rondleiden van groepjes en daarbij uitleg geven.
De rondleidingen vinden doorgaans alleen op zondag plaats tussen ca. 10:30 uur en 17:00 uur, waarbij de vrijwilligers gemiddeld eens in de drie weken meedraaien.

Interesse? Stuur een mailtje naar landhoofd024@gmail.com


Het Landhoofd is tijdelijk gesloten i.v.m. de lockdown.
We hopen u snel weer te mogen ontvangen.



Een bezoek aan het noordelijk landhoofd.

Onlangs kregen we met enkele vrijwilligers de gelegenheid het noordelijk landhoofd te bezoeken.
Het zustergebouw van ons Landhoofd, zullen we maar zeggen.

Het noordelijk landhoofd toen.... Het noordelijk landhoofd nu...

Net als het zuidelijk landhoofd werd dit tussen 1874 en 1879, tijdens de bouw van de spoorbrug als militaire fortificatie gebouwd.
Het was bedacht als onderkomen van mineurs en voor de opslag voor springstoffen.
Van hieruit kon, in geval van een vijandelijke aanval, de spoorbrug buiten werking gesteld worden.
Een aangebouwde schans aan de rivierzijde bood daarbij de mogelijkheid een kanon te plaatsen.
Het gebouw werd echter om uiteenlopende redenen na voltooiing niet door het Nederlandse leger in gebruik genomen

Pas tijdens WOII werd het door het Duitse leger bemand en op de schans werd een 20mm Flak geplaatst.
Deze werd o.a. op 20 september 1944 ingezet om de 26 geallieerde canvast bootjes onder vuur te nemen, tijdens de befaamde oversteek.

Het oorspronkelijke gebouw is in de loop der tijd aan de buitenzijde behoorlijk onttakelt en ook de schans is verdwenen.
Inwendig is het gebouw echter nog nagenoeg in originele staat, op de diverse deuren na. Die zijn vergaan of verdwenen.
De scharnieren tonen aan dat het zware deuren geweest zullen zijn.

  


Het gebouw bestaat uit een soort tunnel, die van van west naar oost door het gebouw loopt en die aan beide zijden afsluitbaar was met grote zware deuren. Een paard en wagen konden hier doorheen rijden.
De west-ingang is inmiddels volledig dichtgemetseld en de oost-ingang is met metsewerk verkleind en afgesloten met een stalen deur.
Het plafond van de tunnel bestaat uit stalen rails.
In de tunnel bevinden zich een soort muur-kasten, die ooit afsluitbaar waren.
Het gebouw bestaat verder uit twee verdiepingen met op elke verdieping twee afzonderlijke ruimtes.

Vanuit de tunnel zijn de bovenverdiepingen via enkele treden te bereiken. Beiden hebben een licht- en luchtopening, die is voorzien van een rooster.
In de westelijke kamer start een weneteltrap omhoog, waarlangs men door een luik naast de spoorbaan uitkwam.
Dit luik is om veiligheidsredenen ooit dichtgelast.  

  

Ook de benedenruimtes zijn vanuit de tunnel te bereieken via gebogen stenen trappen.
Vanuit de meest westelijke ruimt loopt een smalle lage tunnel onder de hoofdtunnel door richting zuiden.
Deze is aan het einde afgesloten en zal vermoedelijk vroeger toegang hebben gegeven aan de schans.

  

Wat in het hele gebouw opvalt is het vakkundige metselwerk dat ook voor het zuidelijk landhoofd zo kenmerkend is.
De vele gebogen wanden en plafonds zijn zo vervaardigd dat het lijkt dat ze één geheel vormen.
Overal hebben de voegen dezelfde breedte, ook in de plafonds van de smalle tunnels.
Hier zijn niet de voegen aangepast aan de bocht, maar is elke steen apart op maat gemaakt!
Het geheel is een zware massieve bunker met enorm dikke muren.





Het bezoek was meer dan de moeite waard en gelukkig hebben we foto's gemaakt.
Foto's: Peter van Gentevoort, Peter Daanen.

  


Video over Het Landhoofd!
Op zondag 1 november heeft MultiBeeld Media Productiesin opdracht van Wij Zijn Nijmegenen opnames gemaakt in Het Landhoofd.
Dit heeft geleid tot onderstaand videoverslag.

Het Landhoofd - Nieuws